Co udělat pro změnu trvalého pobytu?

20. únor 2019

Změna adresy trvalého pobytu se ohlašuje na obecním úřadu, případně úřadu městské části nebo městského obvodu, a to v místě, kam se stěhujete. Budete muset doložit, že máte právo užívat byt nebo dům, do kterého si chcete trvalý pobyt přihlásit. Jste-li v nájmu, stačí nájemní smlouva. Pokud nemovitost vlastníte, úředník si to sám ověří v katastru nemovitostí. U družstevního bytu se vyžaduje potvrzení o členství v družstvu. Po zaplacení poplatku 50 Kč si necháte ustřihnout roh občanky a obdržíte žlutý lístek s uvedením nové i staré adresy. Ten slouží jako náhradní doklad do vydání nové občanky.

Občanský průkaz

O novou občanku musíte požádat do 15 pracovních dnů. Nejspíš to ale uděláte současně s ohlášením trvalého pobytu na té samé přepážce. Novou občanku vám vydají do 30 dnů, většinou je to ale dříve.

Řidičský průkaz

V řidičským průkazech vydaných od července 2018 se místo trvalého pobytu neuvádí, takže kvůli stěhování nemusíte měnit ani starší řidičák.

Registr vozidel

Vlastník auta musí změnu trvalého pobytu oznámit registru vozidel, kde mu vymění malý technický průkaz a do velkého doplní nový údaj. Platí se 50-ti korunový poplatek a nahlášení musí být provedeno do deseti pracovních dnů, a to na libovolném registru vozidel. Registrační značka se měnit nemusí.

Zdravotní pojišťovna

O vaší změně trvalého bydliště se dozví sama, přesto máte povinnost změnu oznámit do 30-ti dnů. Je to možné písemně, elektronicky, telefonicky či osobně na přepážce.

Finanční úřad

Stejně jako zdravotní pojišťovny jsou FÚ připojené k základním registrům, takže změnu hlásit nemusíte. Dejte ale pozor na to, zda nemáte u FÚ kromě adresy trvalého bydliště ještě zvlášť tuto adresu hlášenou jako adresu korespondenční. O její změnu si případně musíte zažádat.

Správa sociálního zabezpečení

Zjistí si to rovněž ze základních registrů. Vyrozumí vás písemně o tom, pod kterou okresní správu nově patříte. Změnu trvalého pobytu musí oznámit pouze příjemci důchodů.

Nakonec nezapomeňte dát vědět:

zaměstnavateli, bance, pojišťovně, lékařům, telefonním operátorům nebo věřitelům. Uživatelé SIPA musí informovat poštu.

Kalkulačka

Did you like this article? Share it!

  
  

Potřebujete půjčku na bydlení, podnikání nebo jinou potřebu?

Zadat poptávku

Nezávazně a bezpečně.

Související články z webu

25. červenec 2019
Bouráte starý dům? Nezapomeňte na tyto povinnosti

K demolici starého domu je třeba vyřídit řadu dokladů a povolení, bez nichž se do bourání nemůžete pustit. Abyste se vyhnuli problémům s úřady a případné pokutě, musíte před demolicí vyřídit následují

22. leden 2018
Jak se řeší hypotéka při rozvodu?

Hypotéka je jedním z nejvýznamnějších rozhodnutí v životě, jelikož se jedná závazek na mnoho let. I zde může nastat celá řada komplikací, jednou z nich je rozvod. Manželé, kteří si pořídili hypotéku,

30. srpen 2017
U jaké banky si vzít hypotéku

Poradíme, kde získat nejvýhodnější hypotéku. Tak abyste s co nejmenším úsilím dosáhli svého vysněného bydlení. Každá banka totiž nabízí různým kategoriím klientů různé podmínky financování.